سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماه و مهر
 
قالب وبلاگ

خوشا راز گفتن و پاسخ شنیدن

برداشتى از دعاى روزهاى ماه رمضان

امشب نخستین بار است که تو را مى‏بینم چهره‏ات به زیبایى مى‏درخشید. سر بر آسمان برداشته‏اى، هلال ماه را مى‏نگرى و زمزمه مى‏کنى : خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان، سلامت و اسلام، عافیت و دفع درد و... نو گردان .

- اولین روز رمضان بر تو مبارک باد. مى‏دانى میهمان چه کسى هستى؟ او که معبود جهانیان است و عفوکننده گنهکاران. از او درخواست ‏سلامت روزه و شب زنده‏ داریت را بنما!

- دو روز است که لب از خوردن فرو بسته‏اى. تلاش کن تا به خشنودى پروردگارت نزدیک تر و از خشم او دور شوى. از مهربان ترین مهربانان توفیق خواندن آیاتش را طلب کن!

- امروز سوم رمضان است. براى تیزهوشى و بیداریت دعا کن و از هر چه در آن بى ‏خردى و اشتباه‏ است ‏بپرهیز. سهمت را از خیر و برکت این ماه افزون تر بخواه که او بخشنده ‏ترین بخشندگان است.

- چهار روز است که درهاى آسمان به رویت گشوده شده. براى بر پاداشتن فرمان و دستور خدا برخیز آنگونه که شایسته است و سپاسگزارش باش. بى‏شک پروردگارت به احوال تو بیناترین بینایان است.

- پنجمین روز رمضان است و میزبان گوش به دل تو دارد. دست ‏به دعا بردار: خدایا در این ماه مرا از آمرزش خواهان، از بندگان شایسته فرمانبردارت، از اولیاء مقرب درگاهت، از... قرار ده.

- شش روز است صبرت را مى‏آزمایى. تردید، لحظه‏اى تو را وانمی گذارد. از نافرمانى او مى‏ترسى، از تازیانه‏هاى عذابش بیمناکى، از موجبات خشمش گریزانى... و سخت دوستش دارى که نهایت اشتیاق مشتاقان است.

- هفت روز تشنگى جسم را تاب آوردى و جانت را به ذکر او سیراب ساختى. از هر چه سستى و لغزش است ‏به راهنماى گمراهان پناه ببر!

- هشتم رمضان آمده. مبادا مهرت را از یتیمان دریغ کنى. طعامت را با آنان تقسیم کن. سلامت را آشکار کن و همنشینى با کریمان را بیاموز!

- نه روز است ‏با روزه ‏دارانى. رحمت گسترده او را دریافته‏اى؟ دلیل هاى درخشانش را دیده‏اى؟ اسباب خشنودیش را فراهم ساخته‏اى؟ او آرزوى مشتاقان است.

- یک سوم رمضان گذشت. بر خدا توکل کن تا از سعادتمندان درگاه و مقربان پیشگاهش باشى. او را بطلب که هدف نهایى جویندگان است.

- یازدهم رمضان است. از او بخواه که تو را دوستدار احسان و نیکى گرداند و از فسق و نافرمانى دور شوى. از او بخواه که سوز آتش را بر تو حرام گرداند. او فریادرس فریاد خواهان است.

- دوازده روز از رمضان مى‏گذرد. جامه ستر و عفاف برازنده‏ات باد. قناعت را پیشه کن و عدالت و انصاف را از نظر دور مدار.

- امروز، سیزدهمین روز رمضان است. و تو سعادتمندتر از دیگرانى، اگر از آلودگى پاک شوى و بر مقدراتت ‏شکیبایى ورزى، اگر پرهیزکار باشى و همزبانى با نیکان را برگزینى.

- چهارده روز است که میهمان خدایى! پروردگارى که عزت ‏بخش مسلمانان است و تو را از خطا و لغزش باز مى‏دارد. امید که هدف بلاها و آفات قرار نگیرى.

- رمضان به نیمه رسید. خدایا! اطاعت فروتنان را روزى ما بگردان و سینه‏مان را براى بازگشت‏ به سوى خویش گشاده ساز! اى امان ‏بخش آنانی که می ترسند!

- شانزدهم رمضان است. مهیا شو تا همراهى نیکان کنى، از اشرار دورى گزین و ساکن منزل امن آرامش شو!

- هفده روز است رمضانى شده‏اى، و بهره‏مند از راهنمایى‏هاى پروردگارت. از او - که داناست ‏ به آنچه در دل توست و بى‏نیاز است از سؤال و تفسیر-  بخواه تا حاجات و آرزوهاى تو را برآورد.

- هجده روز را پشت ‏سر گذاشته‏اى. چه برکتى است در سحرهاى رمضان، چه نورى است در دل هاى رمضانیان، و چه لذتى است در پیروى او که روشنى ‏بخش قلب هاى عارفان است!

- امروز نوزدهم رمضان است. تنها خدا مى‏داند بر ما چه گذشته و قدرمان چه بوده . اى هدایت‏ کننده مهربان به سوى حقیقت آشکار، راهنمایمان باش!

- بیست روز از رمضان مى‏گذرد. فرصت مناجات را از دست مده از او که آرامش را در دل هاى مؤمنان فرو مى‏فرستد طلب گشایش درهاى بهشت را براى امشب و همیشه بنما!

- قدرى دیگر گذشت امروز بیست و یکم رمضان است. راه تسلط شیطان را بر خود ببند و دلیلى براى رسیدن به خشنودى او بیاب!

- براى بیست و دومین بار او را بخوان: اى پاسخ دهنده دعاى درماندگان، فضل و برکت‏ خود را بر ما نازل فرما و ما را در دل رضوانت ‏ساکنمان گردان!

- باورت می شد که توفیق سه « قدر» را داشته باشى؟ از او که لغزش هاى گنهکاران را نادیده مى‏گیرد تمنا کن تا تو را نیز در این ماه از گناهان شستشو دهد و از عیبها پاکت گرداند.

- بیست و چهار روز از رمضان گذشت. پناه ببر به او از آنچه بیازاردش و پیرویش کن در آنچه فرمانت داده. هزار بار نامش را فریاد کن که بخشنده ‏ترین است ‏به درخواست‏ کنندگان.

- مى‏دانم دلت گرفته پنج روز بیشتر به پایان رمضان نمانده و تو همچنان به دوستدارى دوستان او و دشمنى دشمنانش مى‏اندیشى. پیمان سبزت جاودانه باد!

- امروز که بگذرد تنها چهار سحر دیگر با هم بیدار مى‏شویم. ای کاش در این ماه تلاشمان مورد تقدیر قرار گیرد و گناهانمان آمرزیده گردد، عملمان پذیرفته شود و عیب هایمان پوشیده بماند!

- دیشب آخرین شب «قدر» بود. از رافت پروردگار دور نیست که عذرهایمان را پذیرفته باشد و امورمان را به سوى آسانى پیش براند. آرى او نسبت به بندگان صالحش مهربان ترین است ‏.

- روز ما چه زود مى‏گذرد و سخت است ‏به این روزها، زندگى را گذراندن. دو روز دیگر رمضان مى‏رود. نکند از انجام مستحبات و نوافل بى ‏بهره مانده باشى.

- تنها یک روز مانده، امروز بیست و نهم رمضان است : خدایا ما را در این ماه به مهر خود فراگیر و دل هامان را از تیرگی هاى تهمت پاک گردان! اى مهربان به بندگان مومن!

- امشب هنگامه وداع است. چه لذتى داشت آمدن رمضان و چه دردى است رفتنش. دل بسته‏ایم که پذیراى بندگی مان گردد و بهره طاعتمان، خشنودى او و رسول پاکش باشد.

 

منبع:تبیان
 


[ چهارشنبه 86/6/21 ] [ 7:59 صبح ] [ فارا عطایی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

با ماه و مهر همسفر جاده های اسمانی باشید.
لینک دوستان
امکانات وب
head> اولین بار که دیدم - ماه و مهر